Policy – Sociala Medier

Solfjäderstaden Innebandy (SIBK) vill nå ut via de medier som ger oss möjlighet att profilera oss och ge information till nya och tillkommande medlemmar.

Se även Policy – Fotografering.

Då det är viktigt att använda sociala medierna på rätt sätt för att nå ut till rätt målgrupp samt visa rätt profil så använder vi oss av nedanstående ramverk.

 FacebookInstagramTwitter
KommunikativtKampanjspecifikt budskap.Kommunicera livsstilen.Närvaro i konversationen.
MålgruppBred.Intressebaserad.De som redan pratar om produkten.
VadVarsamt utvalt material i form och text.Inspiration, back-stage och "sneak peaks".Frågor och svar.
HurTydligt call-to-actions som speglar landningssidan.Teasers som lockar att följa vidare.Var på deras nivå och var försiktig med att sälja.

Facebook (målgrupp: bred):

  • Information om kommande matcher och evenemang.
  • Hänvisa till hemsidan för spelarintervjuer inför och efter match.
  • Kampanjer för hemmamatcher.
  • Kort referat från matcher, för längre referat hänvisas man till hemsidan.
  • Inte för intern ton.
  • När någon spelare nämns eller är med på bild, tagga personen (vilket gör att statusen får större spridning).
  • Engagera fansen genom att ställa frågor, vilket förhoppningsvis genererar i fler kommentarer.
  • Är man inne med mobilen och delar ett inlägg från Solfjäderns sida så hamnar det inte på din egen tidslinje utan på Solfjäderns. Samma sak om man gillar ett inlägg, du gillar inte som privatperson utan som Solfjäderstaden IBK.
  • Bäst tidpunkt att nå ut till följarna är mellan 17.00 – 21.00, Näst bästa tiden är runt lunch. Detta gäller främst vardagar.
  • På Facebook är det bättre att hålla sig till någon uppdatering inför match och sedan någon summering efter matchen. Vill man ha mer uppdatering så vänder man sig till Twitter. Detta för att inte spamma sönder följarnas flöden.
  • Jobba mycket med bilder på Facebook, istället för att bara lägga upp en länk. Dessa bilder ska vara med bra kvalitét. Undvik suddiga mobilbilder.
  • Undvik att posta flera inlägg direkt efter varandra. Har man fler nyheter att gå ut med så vänta i alla fall MINST 30 min 1 timme mellan varje nyhet. Risken finns att våra följare missar något av inläggen eller att de försvinner i deras flöden när de kommer så tätt inpå varandra. Och på så sätt spammar vi heller inte sönder våra följares flöden.
  • Absolut max nyheter per dag borde ligga runt 45 st. om dagen, och inte postade tätt inpå varandra. Vissa nyheter kanske man kan slå ihop och göra till ett samlat inlägg.

Instagram (målgrupp: intressebaserad):

  • Mer behind the scenes.
  • Mer internt.
  • Bilder från t.ex. möten.
  • Bilder från matcher och träningar.
  • Bild på spelare som intervjuats och hänvisa till hemsidan.
  • Kort videoklipp med spelare som uppmanar folk att komma på matchen (kan även delas på Facebook).
  • Använd hashtag #solfjadern.
  • Bildbomba inte. Det räcker med max tre fyra bilder på en dag. Och ladda inte upp dem direkt efter varandra.
  • Försök att ha kvalitet på bilderna, visst är det snyggt med actionbilder men inte när de är tagna med mobil. Då ser det bara ut som en suddig bild. Du ska kunna se vem personen på bilden är.
  • Pusha för hemmamatcher.

Twitter (målgrupp: de som redan pratar om produkten):

  • Liveuppdateringar.
  • Nyheter från klubben.
  • Teaser om intervjuer, hänvisas in till hemsidan.
  • Diskutera med följare, personligt men inte privat.
  • Bra kontakt med andra föreningar i Motala.
  • Använd hashtag #solfjadern.
  • Kontot är mest till för liveuppdateringar.
  • Funkar även till att dela artiklar eller länkar (från MVT, Facebook och hemsidan tex).